تبلیغات
موسیقی - دوره ی باروک
موسیقی
بدون موسیقی نمی شه زندگی کرد .
سه شنبه بیست و نهم اسفندماه سال 1391 :: نویسنده : سپهر حاجی نوری
سبک باروک در موسیقی ، در دوره ای میان سال های 1600 تا 1750 میلادی شکوفا شد .  دوره ی باروک به سه دوره ی فرعی تقسیم شده است : باروک آغازین (1640-1600) ، باروک میانی (1680- 1640) و باروک پایانی (1750-1680) . گرچه امروزه آثار دوره ی پایانی باروک معروف ترین آثار این سبک هستند ، اما مرحله ی آغازین باروک یکی از انقلابی ترین دوران های تاریخ موسیقی بوده است . 

در این دوره بود که مونته وردی  کوشید تا سودا و تضاد دراماتیک بی سابقه ای رادر آثارش بیافریند . آثار موسیقی ، به ویژه  در ایتالیا ، بر مبنای   متن هایی بسیار پرشور و احساس ساخته می شد و حال و هوای چنین متنی برموسیقی حاکم بود . با چنین تاکیدی بر کیفیت نمایشی و کلام ، شگفت آور نیست که آهنگسازان ایتالیایی  دوره ی باروک اپرارا پدید آوردند .

نمایشی که همراه ارکستر با آواز خوانده می شد . سرمشق خط هایی ملودیک این آهنگسازان ، ریتم و افت وخیز گفتار بود.

آهنگسازان باروک آغازین بافت هوموفونیک را بر بافت پلی فونیک که شاخص موسیقی رنسانس بود ترجیح دادند. آن ها بر این باور بودند که کلام با به کارگیری فقط یک ملودی اصلی که آکوردهایی آن را همراهی کند می تواند وضوحی بیشتر بیابد . اما توجه کنید که این تاکید نو آورانه بر هوموفونی فقط شاخص دوره ی آغازین باروک است ؛ در دوره ی پایانی باروک ، بافت پلی فونیک دگر بار اهمیت یافت .
آهنگسازان باروک آغازین برای تجسم موسیقیایی احساسات تند و تیز موجود در متن ، دیسونانس ها را با آزادی بیشتری به کار گرفتند . پیش از آن ، آکورد های نا پایدار هرگز نمودی چنین برجسته و موکد نداشتند. بر تضاد های صوتی نیز تاکید می شد – یک یا چند تکخوان برابر کر ، یا صدای آواز خوان در برابر صدای ساز . در موسیقی کرال رنسانس ، سازها – اگر به کار گرفته می شدند – ملودی آوازخوان را مضاعف می کردند که در دوره ی آغازین دوره ی باروک صداهای آوازی با خط هایی ملودیک که ویژه ی ساز به نگارش در آمده بود همراهی می شد.

در دوره ی میانی دوره ی باروک (1680-1640) ، سبک موسیقایی نویی که از ایتالیا نشات گرفته بود در تمام کشور های ایتالیایی گسترش یافت . مدهای قرون وسطایی یا کلیسایی – گام هایی که سده های متمادی بر موسیقی حاکم بودند –اندک اندک به گام های ماژور ومینور جای سپردند . از حدود 1680 میلادی ، گام های ماژور و مینور مبنای تونال اغلب آثار موسیقی بودند . دیگر ویژگی دوره ی میانی باروک ، اهمیت نو و بی سابقه ی موسیقی سازی بود . بسیاری از آثار این دوره برای سازهایی معین به نگارش درآمده اند که در این میان سازهای خانواده ی ویولون محبوب ترین سازها بوده اند.

دوره ی پایانی باروک (1750-1680) در بردارنده ی اغلب آثار معروف باروک است . بسیاری از جنبه های هارمونی – مانند تاکید بر استفاده از گرایش آکورد دومینانت (آکورد درجه ی پنجم گام ) به آکورد تونیک در این دوره پریر آمد .در دوره یپایانی باروک ، موسیقی سازی برای نخستین بار اهمیتی هم اندازه ی موسیقی آوازی یافت . اگر در دوره ی آغازین باروک آهنگسازان بر بافت هوموفونیک تاکید داشتند ، آهنگسازان دوره ی پایانی در هنر پلی فونی درخشیدند 


برای اطلاعات بیشتر بهhttp://www.melodyebaran.com/barok.html مراجعه کنید .




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : سپهر حاجی نوری
نویسندگان
نظرسنجی
به نظر شما غیر از سبک کلاسیک و قدیمی درباره ی چه سبک های دیگری بنویسم ؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی